ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
Τρίτη 1 Μαρτίου 2011Με την υποτακτική εκφράζουμε επιθυμίες και προτροπές. Στα ελληνικά μεταφράζεται ως: "Ας.....", "Να........"
ΚΑΤΑΦΑΣΗ
Η υποτακτική έχει για κατάληξη το -e/-a ανάλογα με την φωνητική αρμονία. Αυτή προστίθεται στο θέμα του ρήματος και στη συνέχεια προστίθενται οι προσωπικές καταλήξεις. Προσοχή όμως: Στο α πληθυντικό πρόσωπο η προσωπική κατάληξη είναι -lım/-lim
Θέμα ρήματος+ -e/-a + προσωπική κατάληξη
Στο πρώτο ενικό πρόσωπο ανάμεσα στην κατάληξη υποτακτικής και στην προσωπική κατάληξη αναπτύσσεται το γράμμα y
Έχουμε δηλαδή τις καταλήξεις (ανάλογα με την φωνητική αρμονία):
Ενικός Αριθμός
ben -eyim -ayım
sen -esin -asın
o -e -a
Πληθυντικό Αριθμός
biz -elim -alım
siz -esiniz -asınız
onlar -eler -alar
Τι γίνεται όμως όταν το θέμα του ρήματος τελειώνει σε φωνήεν; Τότε ανάμεσα στο θέμα του ρήματος και την κατάληξη υποτακτικής αναπτύσσεται ακόμη ένα y.
Τι γίνεται όμως όταν το θέμα του ρήματος τελειώνει σε φωνήεν; Τότε ανάμεσα στο θέμα του ρήματος και την κατάληξη υποτακτικής αναπτύσσεται ακόμη ένα y.
Ας δούμε ένα παράδειγμα από κάθε περίπτωση:
gelmek (θέμα ρήματος gel)
geleyim (να/ας έρθω)
gelesin (να/ας έρθεις)
gele (να/ας έρθει)
gelelim (να/ας έρθουμε)
gelesiniz (να/ας έρθετε)
geleler (να/ας έρθουν)
okumak (θέμα ρήματος oku)
okuyayım
okuyasın
okuya
okuyalım
okuyasınız
okuyalar
ΠΡΟΣΟΧΗ
Τα ρήματα demek και yemek μετατρέπουν το θέμα τους στην προστακτική. Έχουμε λοιπόν:
demek = θέμα ρήματος de = μετατροπή θέματος σε di
diyeyim
diyesin
diye
diyelim
diyesiniz
diyeler
yemek = θέμα ρήματος ye = μετατροπή θέματος σε yi
yiyeyim
yiyesin
yiye
yiyelim
yiyesiniz
yiyeler
ΠΡΟΣΟΧΗ
Τα ρήματα gitmek, etmek και όλα τα σύνθετα ρήματα με το etmek (όπως το hissetmek) μετατρέπουν το t του θέματος σε d. H μετατροπή αυτή πραγματοποιείται μόνο στην ΚΑΤΑΦΑΣΗ και στην ΕΡΩΤΗΣΗ (όχι στην άρνηση και στην αρνητική ερώτηση).
Ας δούμε ένα παράδειγμα στην κατάφαση
hissetmek (θέμα ρήματος hisset)
hisset + e + y + im = hissed + eyim = hissedeyim
hissedesin
hissede
hissedelim
hissedesiniz
hissedeler
ΕΡΩΤΗΣΗ
Η ερώτηση σχηματίζεται με την κατάφαση της υποτακτικής και την ερωτηματική λέξη mi / mı
κατάφαση υποτακτικής mi / mı ?
okuyayım mı? (να διαβάσω;)
okuyasın mı?
okuya mı?
okuyalım mı?
okuyasınız mı?
okuyalar mı?
Υπενθυμίζουμε τα ρήματα demek και yemek μετατρέπουν το θέμα τους στην προστακτική σε di και yi αντίστοιχα. (Για λεπτομέρειες δες το Μάθημα 38)
ΠΡΟΣΟΧΗ στα ρήματα gitmek, etmek και όλα τα σύνθετα ρήματα με το etmek (όπως το hissetmek), τα οποία μετατρέπουν το t του θέματος σε d (μόνο στην κατάφαση και στην ερώτηση).
ΑΡΝΗΣΗ
Η άρνηση σχηματίζεται με την προσθήκη στο θέα του ρήματος της αρνητικής κατάληξης me/ma (ανάλογα με την φωνητική αρμονία). Στην συνέχεια προστίθεται η κατάληξη της υποτακτικής κι αμέσως μετά οι προσωπικές καταλήξεις. Ανάμεσα στην αρνητική κατάληξη και στην κατάληξη υποτακτικής αναπτύσσεται το y:
Θέμα ρήματος +αρνητική κατάληξη +y+ κατάληξη υποτακτικής + προσωπική κατάληξη
θέμα + -ma/-me + y + -a/-e + προσωπική κατάληξη
Okumak
oku + ma + y + a+ y+ ım = okumayayım
okumayasın
okumaya
okumayalım
okumayasınız
okumayalar
ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ
Η αρνητική ερώτηση σχηματίζεται με την άρνηση της υποτακτικής και την ερωτηματική λέξη mi/mı.
κατάφαση υποτακτικής mi / mı ?
okumayayım mı?
okumayasın mı?
okumaya mı?
okumayalım mı?
okumayasınız mı?
okumayalar mı?
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου