ΜΑΘΗΜΑ 85: Είμαι υποχρεωμένος - MECBUR

Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2016





Σήμερα θα ολοκληρώσουμε το κεφάλαιο ΠΡΕΠΕΙ - ΕΙΜΑΙ ΑΝΑΓΚΑΣΜΕΝΟΣ - ΕΙΜΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΣ με το mecbur







ΓΕΝΙΚΑ


  • Εκφράζει την έννοια "είμαι υποχρεωμένος"


  • Χρησιμοποιείται στον ενεστώτα, στον αόριστο, στον Μη Συγκεκριμένο Αόριστο και στον υποθετικό λόγο*


*Για τον υποθετικό λόγο θα μιλήσουμε σε επόμενα μαθήματα





ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΝΕΣΤΩΤΑ - ΚΑΤΑΦΑΣΗ


  • Το υποκείμενο μπαίνει στην ονομαστική


  • Το ρήμα ουσιαστικοποιήται σε δοτική πτώση


  • Ακολουθεί το mecbur στο οποίο κολλάνε οι καταλήξεις του είμαι στον ενεστώτα


Ρίζα Ρήματος + ma/me + y + Δοτική   mecbur + Κατάληξη είμαι ενεστώτα



Ας δούμε πως θα πούμε  "Είμαι υποχρεωμένος να πάω στο σπίτι":

Ben eve gitmeye mecburum
Sen eve gitmeye mecbursun
O eve gitmeye mecbur

Biz eve gitmeye mecburuz
Siz eve gitmeye mecbursunuz
Onlar eve gitmeye mecbur(lar)





ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΝΕΣΤΩΤΑ - ΑΡΝΗΣΗ



Και το mecbur σχηματίζει την άρνηση με δύο τρόπους:


α. Είμαι υποχρεωμένος να μην....


Σε αυτή την περίπτωση η άρνηση πηγαίνει στο ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης


Ρίζα Ρήματος + ma/me+ ma/me + y + Δοτική   mecbur + Κατάληξη είμαι ενεστώτα



Είμαι υποχρεωμένος να μην πάω στο σπίτι:

Ben eve gitmemeye mecburum
Sen eve gitmemeye mecbursun
O eve gitmemeye mecbur

Biz eve gitmemeye mecburuz
Siz eve gitmemeye mecbursunuz
Onlar eve gitmemeye mecbur(lar)




β. Δεν είμαι υποχρεωμένος να

Στην δεύτερη περίπτωση η άρνηση πάει στο mecbur με τη χρήση του değil στο οποίο κολλάνε οι καταλήξεις του είμαι στον ενεστώτα

Ρίζα Ρήματος + ma/me+ y + Δοτική   mecbur  değil+ Κατάληξη είμαι ενεστώτα


Δεν είμαι υποχρεωμένος να πάω στο σπίτι:

Ben eve gitmeye mecbur değilim
Sen eve gitmeye mecbur değilsin
O eve gitmeye mecbur değil

Biz eve gitmeye mecbur değiliz
Siz eve gitmeye mecbur değilsiniz
Onlar eve gitmeye mecbur değil(ler)





ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΝΕΣΤΩΤΑ - ΕΡΩΤΗΣΗ



  • Το υποκείμενο μπαίνει στην ονομαστική

  • Το ρήμα ουσιαστικοποιήται σε δοτική πτώση

  • Ακολουθεί το mecbur 
  • Ακολουθεί η ερωτηματική κατάληξη mu στην οποίο κολλάνε οι καταλήξεις του είμαι στον ενεστώτα


Ρίζα Ρήματος + ma/me + y + Δοτική   mecbur  mu/mι+(y)+ Κατάληξη είμαι ενεστώτα?



Είμαι υποχρεωμένος να πάω στο σπίτι; 

Ben eve gitmeye mecbur muyum?
Sen eve gitmeye mecbur musun?
O eve gitmeye mecbur mu?

Biz eve gitmeye mecbur muyuz?
Siz eve gitmeye mecbur musunuz?
Onlar eve gitmeye mecbur(lar) mı?






ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΝΕΣΤΩΤΑ - ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ


  • Το υποκείμενο μπαίνει στην ονομαστική

  • Το ρήμα ουσιαστικοποιήται σε δοτική πτώση 

  • Ακολουθεί το mecbur 
  • Ακολουθεί το değil 
  • Ακολουθεί η ερωτηματική κατάληξη mi στην οποίο κολλάνε οι καταλήξεις του είμαι στον ενεστώτα


Ρίζα Ρήματος + ma/me + y + Δοτική   mecbur değil mi+(y)+ Κατάληξη είμαι ενεστώτα?



Δεν είμαι υποχρεωμένος να πάω στο σπίτι; 

Ben eve gitmeye mecbur  değil miyim?
Sen eve gitmeye mecbur  değil misin?
O eve gitmeye mecbur  değil mi?

Biz eve gitmeye mecbur  değil miyiz?
Siz eve gitmeye mecbur  değil misiniz?
Onlar eve gitmeye mecbur  değil(ler) mi?



Όπως είπαμε στην αρχή του μαθήματος οι χρόνοι με τους οποίους χρησιμοποιούμαι το mecbur εκτός από τον ενεστώτα είναι ο αόριστος και ο ΜΣΑ. Ο σχηματισμός είναι ακριβώς ο ίδιος με την διαφορά ότι χρησιμοποιούμαι τις καταλήξεις αορίστου και ΜΣΑ του ΕΙΜΑΙ

Ben eve gitmeye mecburdum
Ben eve gitmeye mecburmuşum



Για να θυμηθείτε τις καταλήξεις του ρήματος ΕΙΜΑΙ σε όλους τους χρόνους κάντε κλικ εδώ






MECBURİYETİNDE


Ένας ακόμη τρόπος για να εκφράσουμε την υποχρέωση να κάνουμε κάτι είναι το mecburiyetinde.

Το mecburiyetinde σχηματίζει την κατάφαση, την άρνηση, την ερώτηση και την αρνητική ερώτηση όπως και το mecbur ΜΕ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΟΤΙ ΤΟ ΡΗΜΑ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΑΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΠΑΙΝΕΙ ΩΣ ΑΠΑΡΕΜΦΑΤΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΗ ΔΟΤΙΚΗ



Ben eve gitmeκ mecburiyetindeyim

Sen eve gitmemek mecburiyetindesin

O eve gitmek mecburiyetinde değil

Biz eve gitmek mecburiyetinde miyiz?

Siz eve gitmek mecburiyetinde  değil misiniz?





 
ΤΩΡΑ ΞΕΡΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΚΑ © 2013 | Plantilla diseñada por Ciudad Blogger