Μάθημα 40: Έχω - Δεν έχω

Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014



Στο σημερινό μάθημα θα μάθουμε πως λέμε στα Τούρκικα έχω και δεν έχω.

Στα Τούρκικα δεν υπάρχει ρήμα που να σημαίνει έχω.  

Πως θα πούμε τότε ότι "έχω" ή "δεν έχω";


ΕΧΩ


ΚΑΤΑΦΑΣΗ

Την έννοια του ρήματος έχω την εκφράζουμε με την γενική κτητική και τη λέξη var.

Γενική Κτητική var
Έχουμε λοιπόν:

Benim         -m (-im/ -ım/ -um/ -üm) var
Senin          -n (-in/ -ın/ -un/ -ün) var
Onun           -i/ -ı/ -u/ -ü (-si/ -sı/ -su/ -sü) var

Bizim          -miz/ -mız/ -muz/ -mü (-imiz/ -ımız/ -umuz/ -ümüz) var
Sizin           -niz/ -nız/ -nuz/ -nü (-iniz/ -ınız/ -unuz/ -ünüz) var
Onların       -leri / -ları var


Οι λέξεις Benim, Senin, Onun κτλ συνήθως παραλείπονται.



Αν δεν θυμάστε πως προκύπτουν οι καταλήξεις της κτήσης διαβάστε και πάλι το μάθημα 29 







 Για να πάρουμε ένα παράδειγμα. Πως θα πούμε έχω δουλειά;
 Η δουλειά στα τούρκικα είναι iş
Έτσι έχουμε



iş + im var = im var (έχω δουλειά)
in var (έχεις δουλειά)
i var (έχει δουλειά)

imiz var (έχουμε δουλειά)
iniz var (έχετε δουλειά)
işleri var (έχουν δουλειά)

Φυσικά θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε και το Benim, Senin, Onun κτλ μπροστά από τη λέξη iş.




ΕΡΩΤΗΣΗ

Για να ρωτήσουμε "έχω κάτι;" χρησιμοποιούμε πάλι τη γενική κτητική το var και την ερωτηματική λέξη mı.


 Γενική Κτητική var mı?

Δηλαδή


Benim         -m (-im/ -ım/ -um/ -üm) var mı ?
Senin          -n (-in/ -ın/ -un/ -ün) var mı ?
Onun           -i/ -ı/ -u/ -ü (-si/ -sı/ -su/ -sü) var mı ?

Bizim          -miz/ -mız/ -muz/ -müz (-imiz/ -ımız/ -umuz/ -ümüz) var mı ?
Sizin           -niz/ -nız/ -nuz/ -nüz (-iniz/ -ınız/ -unuz/ -ünüz) var mı ?
Onların       -leri / -ları var mı ?

Οι λέξεις Benim, Senin, Onun κτλ συνήθως παραλείπονται.






Για να πάρουμε το παραπάνω παράδειγμα και ας το κάνουμε στην ερώτηση:





im var  mı ? (έχω δουλειά;)
in var  mı ? (έχεις δουλειά;)
i var  mı ? (έχει δουλειά;)

imiz var  mı ? (έχουμε δουλειά;)
iniz var  mı ? (έχετε δουλειά;)
işleri var  mı ? (έχουν δουλειά;)





ΔΕΝ ΕΧΩ


ΚΑΤΑΦΑΣΗ


Για να εκφράσουμε την έννοια του δεν έχω χρησιμοποιούμε αντί της λέξης var τη λέξη yok

Έχουμε λοιπόν:

                                                           Γενική Κτητική yok


Benim         -m (-im/ -ım/ -um/ -üm) yok
Senin          -n (-in/ -ın/ -un/ -ün) yok
Onun           -i/ -ı/ -u/ -ü (-si/ -sı/ -su/ -sü) yok

Bizim          -miz/ -mız/ -muz/ -mü (-imiz/ -ımız/ -umuz/ -ümüz) yok
Sizin           -niz/ -nız/ -nuz/ -nü (-iniz/ -ınız/ -unuz/ -ünüz) yok
Onların       -leri / -ları yok





Όπως και στο έχω έτσι και εδώ οι λέξεις Benim, Senin, Onun κτλ συνήθως παραλείπονται.








Ας δούμε κι εδώ ένα παράδειγμα. Ας πάρουμε τη λέξη araba





arabam yok (δεν έχω αυτοκίνητο)
araban yok (δεν έχεις αυτοκίνητο)
arabasι yok (δεν έχει αυτοκίνητο)

arabamız yok (δεν έχουμε αυτοκίνητο)
arabanız yok (δεν έχετε αυτοκίνητο)
arabaları yok (δεν έχουν αυτοκίνητο)



ΠΡΟΣΟΧΗ!
Αν δεν θυμάστε πως προκύπτουν οι καταλήξεις ανατρέξτε στο Μάθημα 29





ΕΡΩΤΗΣΗ

Η ερώτηση όπως και στο "έχω"  σχηματίζεται με τη γενική κτητική το yok και την ερωτηματική λέξη mu.


                                                             Γενική Κτητική yok mu?


Δηλαδή


Benim         -m (-im/ -ım/ -um/ -üm) yok mu ?
Senin          -n (-in/ -ın/ -un/ -ün) yok mu ?
Onun           -i/ -ı/ -u/ -ü (-si/ -sı/ -su/ -sü) yok mu ?

Bizim          -miz/ -mız/ -muz/ -mü (-imiz/ -ımız/ -umuz/ -ümüz) yok mu ?
Sizin           -niz/ -nız/ -nuz/ -nü (-iniz/ -ınız/ -unuz/ -ünüz) yok mu?
Onların       -leri / -ları yok mu?

Οι λέξεις Benim, Senin, Onun κτλ συνήθως παραλείπονται.





Έτσι το παράδειγμά μας με το αυτοκίνητο γίνεται:




arabam yok mu ? (δεν έχω αυτοκίνητο;)
araban yok mu ? (δεν έχεις αυτοκίνητο;)
arabasi yok mu ? (δεν έχει αυτοκίνητο;)

arabamız yok mu ? (δεν έχουμε αυτοκίνητο;)
arabanız yok mu ? (δεν έχετε αυτοκίνητο;)
arabaları yok mu ? (δεν έχουν αυτοκίνητο;)



ΠΡΟΣΟΧΗ
Στο Μάθημα 30 είχαμε αναφέρει κανόνες και εξαιρέσεις που ισχύουν και στην περίπτωση του έχω / δεν έχω.  Για περισσότερες λεπτομέρειες διαβάστε το Μάθημα 30.




Άσκηση 1

Γράψτε σε όλα τα πρόσωπα ΔΕΝ ΕΧΩ ΔΟΥΛΕΙΑ

Γράψτε σε όλα τα πρόσωπα ΕΧΩ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ


Άσκηση 2

Γράψτε σε όλα τα πρόσωπα ΕΧΩ ΒΙΒΛΙΟ

Γράψτε σε όλα τα πρόσωπα ΔΕΝ ΕΧΩ ΣΚΥΛΟ

Γράψτε σε όλα τα πρόσωπα ΕΧΩ ΑΛΟΓΟ

Γράψτε σε όλα τα πρόσωπα ΕΧΩ ΓΙΟ

Γράψτε σε όλα τα πρόσωπα ΕΧΩ ΣΠΙΤΙ;

Γράψτε σε όλα τα πρόσωπα ΔΕΝ ΕΧΩ ΝΕΡΟ;



Άσκηση 3

Γράψτε στα τούρκικα:

Τα παιδιά δεν έχουν καθόλου λεφτά.

Η μαμά έχει πολύ δουλειά.

Ο Αλή δεν έχει αυτοκίνητο.

Δεν έχουμε χρόνο.

Εσύ έχεις βιβλίο;


Στείλτε τις ασκήσεις στο toraksereis@gmail.com και θα σας τις επιστρέψουμε διορθωμένες.
















 
ΤΩΡΑ ΞΕΡΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΚΑ © 2013 | Plantilla diseñada por Ciudad Blogger