Μάθημα 14: "Ποιοι , Πόσοι υπάρχουν;"- hangi - Λεξιλόγιο
Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013Πριν προχωρήσουμε παρακάτω, είναι σκόπιμο να εμπλουτίσουμε ακόμη λίγο το λεξιλόγιό μας. Σε αυτό το μάθημα λοιπόν θα μάθουμε τις ημέρες της εβδομάδος, τους μήνες και τις εποχές του χρόνου.
ΗΜΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Pazartesi =Δευτέρα
Salı = Τρίτη
Çarşamba = Τετάρτη
Perşembe = Πέμπτη
Cuma = Παρασκευή
Cumartesi = Σάββατο
Pazar = Κυριακή
ΜΗΝΕΣ
Şubat = Φεβρουάριος
Mart = Μάρτιος
Nisan = Απρίλιος
Mayıs = Μάιος
Hazıran = Ιούνιος
Temmuz = Ιούλιος
Ağustos = Αύγουστος
Eylül = Σεπτέμβριος
Ekim = Οκτώβριος
Kasım = Νοέμβριος
Aralık = Δεκέμβριος
ΕΠΟΧΕΣ
İlkbahar = Άνοιξη
Yaz = Καλοκαίρι
Sonbahar = Φθινόπωρο
Kış = Χειμώνας
ΠΡΟΣΟΧΗ
Κάποιες λέξεις μοιάζουν αρκετά μεταξύ τους και μπορεί να μπερδευτούμε. Μέχρι στιγμής έχουμε τρεις λέξεις με σχεδόν ίδια προφορά αλλά με άλλη σημασία:
kız = κόρη
kuş = πουλί
kuş = πουλί
kış = χειμώνας
- Ποιοι/ποιες/τι υπάρχουν;
Στο 11ο Μάθημα μάθαμε να ρωτάμε ποιος/ποια/τι υπάρχει κάπου. Τώρα θα δούμε πως θα κάνουμε την ίδια ερώτηση στον πληθυντικό:
Απλά βάζουμε τις ερωτηματικές λέξεις ne (τι) και kim (ποιος) στον πληθυντικό αριθμό. Οπότε έχουμε
neler (τι πληθυντικού)
kimler (ποιοι/ποιες)
και στη συνέχεια τη λέξη var (υπάρχω, έχω)
έτσι έχουμε:
ουσιαστικό+ τοπική κατάληξη neler/kimler var?
............... da/de neler/kimler var?
Για να δούμε ένα παράδειγμα:
Θέλουμε να ρωτήσουμε "ποιοι είναι στο δωμάτιο;"
η απάντηση έχει ως εξής odada kimler var?
Αν θέλαμε να ρωτήσουμε "τι υπάρχουν στο τραπέζι;"
Θα λέγαμε masada neler var?
H απάντηση φυσικά δίνεται κι αυτή στον πληθυντικό αριθμό:
- odada kimler var?
- odada çocuklar var (στο δωμάτιο υπάρχουν/είναι παιδιά)
- masada neler var?
- masada tabaklar var (στο τραπέζι υπάρχουν πιάτα)
Για να ρωτήσουμε ποιος/ποια/τι δεν υπάρχει ή ποιοι/ποιες/τι δεν υπάρχουν κάπου τότε απλά αντί για τη λέξη var χρησιμοποιούμε τη λέξη yok
ουσιαστικό+ τοπική κατάληξη ne/kim yok?
............... da/de ne/kim yok?
ουσιαστικό+ τοπική κατάληξη neler/kimler yok?
............... da/de neler/kimler yok?
- Odada kim yok?
- Odada Ahmet yok (στο δωμάτιο δεν είναι ο Αχμέτ)
- Odada ne yok?
- Odada masa yok (στο δωμάτιο δεν υπάρχει τραπέζι)
- odada kimler yok?
- odada çocuklar yok (στο δωμάτιο δεν υπάρχουν/είναι παιδιά)
- masada neler yok?
- masada tabaklar yok (στο τραπέζι δεν υπάρχουν πιάτα)
- Πόσοι/πόσες/πόσα υπάρχουν;
Για να ρωτήσουμε πόσοι/πόσες/πόσα χρησιμοποιούμε την ερωτηματική λέξη kaç και φυσικά το γνωστό μας var
kaç ουσιαστικό στον ενικό var
Για να ρωτήσουμε λοιπόν "πόσα τραπέζια υπάρχουν στο δωμάτιο;" θα πούμε:
odada kaç masa var? και όχι odada kaç masalar var?
ΣΩΣΤΟ ΛΑΘΟΣ
Για να ρωτήσουμε "πόσα παιδιά υπάρχουν στον κήπο;" θα πούμε:
bahçede kaç çocuk var? και όχι bahçede kaç çocuklar var?
ΣΩΣΤΟ ΛΑΘΟΣ
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Στην απάντηση θα δώσουμε ένα αριθμό των ατόμων ή των αντικειμένων που μας ρωτάνε. Γι' αυτό πρέπει να θυμόμαστε καλά την θεωρία για την παράληψη του πληθυντικού!
Έτσι μπορούμε να απαντήσουμε
odada kaç masa var?
odada iki masa var και όχι odada iki masalar var
ΣΩΣΤΟ ΛΑΘΟΣ
bahçede kaç çocuk var?
bahçede on iki çocuk var και όχι bahçede on iki çocuklar var
ΣΩΣΤΟ ΛΑΘΟΣ
- Hangi
Έτσι για να ρωτήσουμε "ποιος από τους μήνες είναι ωραίος" θα πούμε:
Hangi aylar güzel mi?
Temmuz güzel
Λύση Άσκησης 13ου Μαθήματος
ağaçlar
arabalar
asansörler
askerler
bahçeler
balkonlar
bankalar
bardaklar
çakmaklar
camlar
çantalar
çarşılar
çiçekler
çilekler
çocuklar
cüzdanlar
dalgıçlar
defterler
dersler
doktorlar
dolaplar
evler
fincanlar
gardroplar
gazeteler
gömlekler
günler
halılar
harfler
hemşireler
insanlar
kağıtlar
kalemler
kapιlar
kediler
kitaplar
Kızlar
koltuklar
köpekler
kuşlar
masalar
meyve - (δεν υπάρχει πληθυντικός αριθμός)
odalar
ofisler
öğrençiler
öğretmenler
okullar
otobüsler
otoparklar
parklar
renkler
restoranlar
saatler
saksılar
sandalyeler
sepetler
sinemalar
sınıflar
şöförler
sorular
tabaklar
tahtalar
televizyonlar
tiyatrolar
yemekler
yıldızlar
yumurtalar
Τι θα κάνετε μέχρι το επόμενο μάθημα:
Θα μάθετε τη θεωρία του σημερινού μαθήματος και τις νέες λέξεις
Τι θα μάθουμε στο επόμενο μάθημα:
Θα κάνουμε ασκήσεις πάνω στη σημερινή θεωρία και θα μάθουμε νέες λέξεις
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου