Μάθημα 17: Το ρήμα ΕΙΜΑΙ (ΑΡΝΗΣΗ - ΕΡΩΤΗΣΗ)

Παρασκευή 12 Ιουλίου 2013


ΑΡΝΗΣΗ του ρήματος ΕΙΜΑΙ

Ο αρνητικός τύπος σχηματίζεται με τη λέξη değil (δεν) στην οποία προστίθενται οι καταλήξεις του είμαι

ΛΕΞΗ    değil + καταλήξεις του είμαι


hasta değilim (δεν είμαι άρρωστος)
hasta değilsin
hasta değil(dir)
hasta değiliz
hasta değilsiniz
hasta değiller


ΠΡΟΣΟΧΗ: Στο τρίτο πληθυντικό πρόσωπο η κατάληξη πληθυντικού -ler προστίθεται στο değil





ΕΡΩΤΗΣΗ του ρήματος ΕΙΜΑΙ

Η ερώτηση σχηματίζεται αν μετά τη λέξη βάλουμε την ερωτηματική λέξη mi (mι/mü/mu) ανάλογα με την φωνητική αρμονία, στην οποία θα προσκολληθούν και οι καταλήξεις του ρήματος είμαι

λέξη   mi(mι/mü/mu)+καταλήξεις του είμαι




Στο πρώτο ενικό και πληθυντικό πρόσωπο ανάμεσα στην ερωτηματική κατάληξη mi και την κατάληξη του ρήματος είμαι προστίθεται και το γράμμα y


 mi+y+im = miyim
mi+y+iz = miyiz



  •   Λέξη που το τελευταίο φωνήεν είναι a, ι:
 hasta mιyιm? (είμαι άρρωστος;)
 hasta mιsιn?  (είσαι άρρωστος;)
 hasta mι?      (είναι άρρωστος;)
 hasta mιyιz?  (είμαστε άρρωστοι;)
 hasta mιsιnιz? (είσαστε άρρωστοι)
 hastalar mι?    (είναι άρρωστοι;)

  •  Λέξη που το τελευταίο φωνήεν είναι e, i:
öğretmen miyim?
öğretmen misin?
öğretmen mi?
öğretmen miyiz?
öğretmen misiniz?
öğretmenler mi?

  • Λέξη που το τελευταίο φωνήεν είναι ü, ö:
soför müyüm?
soför müsün?
soför mü?
soför müyüz?
soför müsünüz?
soförler mi

  • Λέξη που το τελευταίο φωνήεν είναι  ο, u:
doktor muyum?
doktor musun?
doktor mu?
doktor muyuz?
doktor musunuz?
doktorlar mι?






ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ του ρήματος ΕΙΜΑΙ

Η αρνητική ερώτηση του ρήματος είμαι έχει την έννοια "δεν είμαι....;".
  



Σχηματίζεται αν μετά τη λέξη προσθέσουμε το değil και μετά την ρωτηματική λέξη mi στην οποία θα κολλήσουν οι καταλήξεις του είμαι

λέξη   değil   mi+καταλήξεις είμαι

Βλέπουμε δηλαδή ότι συνδυάζει την άρνηση και την ερώτηση μαζί.


 hasta değil miyim? (Δεν είμαι άρρωστος;)
 hasta değil misin?
 hasta değil mi?
 hasta değil miyiz?
 hasta değil misiniz?
 hasta değiller mi?

 


Στο τρίτο πληθυντικό πρόσωπο η κατάληξη πληθυντικού -ler προστίθεται στο değil



ΑΣΚΗΣΗ 1

Να κλίνεται σε όλα τα πρόσωπα τις παρακάτω λέξεις με την κατάληξη του "είμαι" στην ερώτηση, στην αρνητική ερώτηση και στην άρνηση

bekar
çocuk
doktor
genç
hasta
öğrençi


Στείλτε την άσκηση στο e mail μας toraksereis@gmail.com και θα σας την επιστρέψουνε διορθωμένη. Η απάντηση της άσκησης δε θα δοθεί στο επόμενο μάθημα.


Για να ακούσετε φράσεις / παραδείγματα με το ρήμα είμαι στην άρνηση κάντε κλικ εδώ και στη συνέχεια πατήστε ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ.

Για να ακούσετε φράσεις / παραδείγματα με το ρήμα είμαι στην ερώτηση κάντε κλικ εδώ και στη συνέχεια πατήστε ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ.



Τι θα κάνετε μέχρι το επόμενο μάθημα:

Θα μάθετε τη θεωρία και θα λύσετε την άσκηση

Τι θα μάθουμε στο επόμενο μάθημα:

Θα μάθουμε το ρήμα είμαι στην τοπική πτώση
Θα δούμε ερωτηματικές  λέξεις
Θα μάθουμε νέες λέξεις στα τούρκικα

 
ΤΩΡΑ ΞΕΡΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΚΑ © 2013 | Plantilla diseñada por Ciudad Blogger