Μάθημα 39: Υποτακτική (Ερώτηση - Άρνηση)

Δευτέρα 24 Μαρτίου 2014



Στο σημερινό μάθημα θα μάθουμε την ερώτηση και την άρνηση της υποτακτικής.

ΕΡΩΤΗΣΗ

Η ερώτηση σχηματίζεται με την κατάφαση της υποτακτικής και την ερωτηματική λέξη mi / mı

κατάφαση υποτακτικής  mi / mı ?


okuyayım mı?  (να διαβάσω;)
okuyasın mı?    
okuymı?

okuyalım mı?
okuyasınız mı?
okuyalar mı?




Υπενθυμίζουμε τα ρήματα  demek και yemek μετατρέπουν το θέμα τους στην προστακτική σε di και yi αντίστοιχα. (Για λεπτομέρειες δες το Μάθημα 38)






ΠΡΟΣΟΧΗ στα ρήματα gitmek, etmek και όλα τα σύνθετα ρήματα με το etmek (όπως το hissetmek), τα οποία μετατρέπουν το t του θέματος σε d (μόνο στην κατάφαση και στην ερώτηση).






ΑΡΝΗΣΗ

Η άρνηση σχηματίζεται με την προσθήκη στο θέα του ρήματος της αρνητικής κατάληξης me/ma (ανάλογα με την φωνητική αρμονία). Στην συνέχεια προστίθεται η κατάληξη της υποτακτικής κι αμέσως μετά οι προσωπικές καταλήξεις. Ανάμεσα στην αρνητική κατάληξη και στην κατάληξη υποτακτικής αναπτύσσεται το  y:

Θέμα ρήματος +αρνητική κατάληξη +y+ κατάληξη υποτακτικής + προσωπική κατάληξη 

θέμα + -ma/-me + y + -a/-e + προσωπική κατάληξη 


Okumak

oku + ma + y + a+ y+ ım = okumayayım
okumayasın
okumaya

okumayalım
                                              okumayasınız
                                              okumayalar




ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

Η αρνητική ερώτηση σχηματίζεται με την άρνηση της υποτακτικής και την ερωτηματική λέξη mi/mı.
  
                                         κατάφαση υποτακτικής  mi / mı ?


okumayayım mı?
okumayasın mı?
okumaya mı?

okumayalım mı?
okumayasınız mı?
okumayalar mı?

1 σχόλια:

poeta di sonetti είπε...

Πολύ καλά όλα αυτά, αλλά εκτός από το πως σχηματίζεται η υποτακτική, δεν θα έπρεπε να μας πείτε και τις χρήσεις της; Που χρησιμοποιείται; Σε κύριες προτάσεις;; Σε δευτερεύουσες; Ευχαριστώ πολύ.

 
ΤΩΡΑ ΞΕΡΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΚΑ © 2013 | Plantilla diseñada por Ciudad Blogger