Μάθημα 47: Μέλλοντας (Ερώτηση - Αρνητική Ερώτηση)

Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2014



Στο σημερινό μάθημα θα δούμε πως σχηματίζεται η ερώτηση και η αρνητική ερώτηση του μέλλοντα. Πριν όμως διαβάσετε το μάθημα αυτό, καλό είναι να κάνετε μια επανάληψη το Μάθημα 46.




ΕΡΩΤΗΣΗ



Η ερώτηση του μέλλοντα σχηματίζεται αν στη ρίζα του ρήματος προσθέσουμε την κατάληξη του μέλλοντα και στη συνέχεια χρησιμοποιήσουμε την ερωτηματική λέξη mi/mı στην οποία κολλήσουμε τις προσωπικές καταλήξεις. Αν η ρίζα του θέματος τελειώνει σε φωνήεν τότε ανάμεσα σε αυτή και στην κατάληξη του μέλλοντα αναπτύσσεται το γράμμα y . Το γράμμα y αναπτύσσεται επίσης στην ερωτηματική λέξη mi/mı στο α ενικό και πληθυντικό πρόσωπο.

ΡΙΖΑ ΘΕΜΑΤΟΣ + (y)+ ΚΑΤΑΛΗΞΗ ΜΕΛΛΟΝΤΑ     mı/mi+(y)+ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΚΑΤΑΛΗΞΕΙΣ

ΡΙΖΑ ΘΕΜΑΤΟΣ+(y)+ acak/ecek      mı/mi+(y)+ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΚΑΤΑΛΗΞΕΙΣ




Για να δούμε ένα παράδειγμα:



gelecek miyim?
gelecek misin?
gelecek mi?

gelecek miyiz?
gelecek misiniz?
gelecek(ler) mi?


ΠΡΟΣΟΧΗ
Όπως βλέπουμε στο παράδειγμα η προσωπική κατάληξη πληθυντικού -ler/-lar προστίθεται στο ρήμα μετά την κατάληξη αορίστου και όχι στην ερωτηματική λέξη  mi/mı.






ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ


Η αρνητική ερώτηση σχηματίζεται με το ρήμα στην άρνηση του μέλλοντα* και στη συνέχεια με την χρήση της ερωτηματικής λέξης mi/mı στην οποία προσθέτουμε τις προσωπικές καταλήξεις. Αν η ρίζα του θέματος τελειώνει σε φωνήεν τότε ανάμεσα σε αυτή και στην κατάληξη του μέλλοντα αναπτύσσεται το γράμμα y . Το γράμμα y αναπτύσσεται επίσης στην ερωτηματική λέξη mi/mı στο α ενικό και πληθυντικό πρόσωπο.

* Δείτε πως σχηματίζεται η άρνηση του μέλλοντα στο Μάθημα 46




Ας πάρουμε πάλι το ρήμα gelmek



gelmeyecek miyim?
gelmeyecek misin?
gelmeyecek mi?

gelmeyecek miyiz?
gelmeyecek misiniz?
gelmeyecek(ler)   mi?



ΠΡΟΣΟΧΗ
Όπως βλέπουμε στο παράδειγμα η προσωπική κατάληξη πληθυντικού -ler/-lar προστίθεται στο ρήμα μετά την κατάληξη αορίστου και όχι στην ερωτηματική λέξη  mi/mı.





ΤΟΝΙΣΜΟΣ



Ο τονισμός των ρημάτων που είναι στον μέλλοντα γίνεται όπως παρακάτω:

α. Στην κατάφαση τονίζουμε πάντα τη δεύτερη συλλαβή της κατάληξης του μέλλοντα (ecek/acak).

β. Στην άρνηση τονίζεται πάντα πριν από την αρνητική κατάληξη -me/-me.

γ. Στην ερώτηση τονίζουμε πάντα τη δεύτερη συλλαβή της κατάληξης του μέλλοντα (ecek/acak).

δ. Στην αρνητική ερώτηση τονίζεται πάντα πριν από την αρνητική κατάληξη -me/-me.





ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ



Όταν μιλάμε για ένα σημαντικό πρόσωπο άξιου σεβασμού τότε στο γ ενικό πρόσωπο μετά την κατάληξη του μέλλοντα μπαίνει και η κατάληξη πληθυντικού -ler/-ler

Όταν θέλουμε να δηλώσουμε κάτι με απόλυτη σιγουριά και είμαστε απόλυτα βέβαιοι ότι θα γίνει κάτι τότε στο ρήμα του μέλλοντα προστίθεται και η κατάληξη -dir/-tir. Συνήθως αυτό εκφράζεται στο γ ενικό πρόσωπο και πιο σπάνια στο α και β πρόσωπο ενικού και πληθυντικού.

Βάζοντας σε ρήμα σε μέλλοντα και την κατάληξη  -dir/-tir (όπως παραπάνω) εκφράζουμε επίσης πρόβλεψη. Σε αυτές τις περιπτώσεις μέσα στην πρόταση υπάρχει και ένα επίρρημα που ενισχύει την έννοια της πρόβλεψης.





Άσκηση 1

Να γράψετε τα παρακάτω ρήματα σε όλα τα πρόσωπα, στην κατάφαση, ερώτηση, άρνηση, αρνητική ερώτηση:

demek
yemek
yazmak
istemek
okumak
gitmek
tatmak
kaybetmek


Στείλτε την απάντηση της άσκησης στο toraksereis@gmail.com




Στο επόμενο μάθημα θα δούμε

Το ρήμα είμαι στον μέλλοντα

 
ΤΩΡΑ ΞΕΡΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΚΑ © 2013 | Plantilla diseñada por Ciudad Blogger