Μάθημα 7: Ερωτηματική λέξη mi

Τετάρτη 8 Μαΐου 2013



Πως σας φάνηκαν οι ασκήσεις του προηγούμενου μαθήματος;  Μπορέσατε να τις λύσετε;

1. Για να δούμε μαζί τις απαντήσεις

Σκοπός της πρώτης άσκησης ήταν να εξασκηθούμε στο πως ρωτάμε «τι είναι αυτό;» δηλαδή για πράγματα και στο πως ρωτάμε «ποιος-α είναι αυτός-ή» δηλαδή για πρόσωπα:

Μεταφράστε τις παρακάτω προτάσεις σύμφωνα με το παράδειγμα:

παράδειγμα: -Τι είναι αυτό; - Ρολόι -Bu ne? –Saat

3α1. -Τι είναι αυτό; - Φράουλα
3α2 -Ποιος είναι αυτός; - Ο Μουράτ
3α3 -Ποια είναι αυτή; - Η Γκαμζέ
3α4 -Ποια είναι αυτή; -Η νοσοκόμα
3α5 -Ποιος είναι αυτός; -Ο δύτης
3α6 -Τι είναι αυτό; - Τσάντα
3α7 Τι είναι αυτό; - Πολυθρόνα
3α8 Τι είναι αυτό; - Βιβλίο
3α9 Τι είναι αυτό; - Εφημερίδα
3α10 Τι είναι αυτό; - Αναπτήρας

Σε αυτή την άσκηση το παράδειγμα μας προέτρεπε να ρωτήσουμε με την αναφορική αντωνυμία bu.  Έτσι θα κάνουμε και σε αυτό το σημείο.  Αν όμως κάποιος από εσάς χρησιμοποίησε και τις υπόλοιπες αναφορικές αντωνυμίες (şu, o) ΔΕΝ είναι λάθος, καθώς από τις ελληνικές προτάσεις που είχατε να μεταφράσετε δεν διευκρινίζεται η απόσταση.

Τις λέξεις θα έπρεπε να τις γνωρίζατε ήδη, καθώς τις είχαμε διδαχτεί στα παλαιότερα μαθήματα.  Αν δεν τις θυμάστε καλό θα είναι να κάνετε μια επανάληψη και μετά να συνεχίσετε στα επόμενα κεφάλαια.

Ας δούμε λοιπόν τις σωστές απαντήσεις:

3a1 Bu ne?  Çilek 3a5 Bu kim?  Dalgıç 3a9 Bu ne? Gazete
3a2 Bu kim?  Murat 3a6 Bu ne?  Çanta 3a10 Bu ne? Çakmak
3a3 Bu kim?  Gamze 3a7 Bu ne? Koltuk
3a4 Bu kim? Hemsire 3a8 Bu ne?  Kitap

Αν έχετε κάνει κάποια λάθη στο ne ή στο kim μην απογοητεύεστε! Είμαστε ακόμη στην αρχή! Διαβάστε ξανά την θεωρία του μαθήματος 5 και του μαθήματος 6 και μετά προσπαθήστε να τη ξαναλύσετε χωρίς να κοιτάτε τη λύση.  Υπενθυμίζουμε ότι το ne το χρησιμοποιούμε για πράγματα και το kim για ανθρώπους.

Αν έχετε κάνει ορθογραφικά λάθη, πριν συνεχίσετε παρακάτω, κάντε επανάληψη το λεξιλόγιο που δόθηκε σε όλα τα προηγούμενα μαθήματα.  Είναι πολύ σημαντικό να μάθετε τη σημασία και την ορθογραφία των λέξεων που εξετάσαμε έως τώρα πριν συνεχίσουμε σε επόμενα μαθήματα.

Η δεύτερη άσκηση ήταν εύκολη και σκοπό είχε να κάνουμε επανάληψη τις λέξεις που μάθαμε ως τώρα:

Μεταφράστε τις παρακάτω προτάσεις στα ελληνικά

3β1. -Bu ne?- tahta Τι είναι αυτό; Πίνακας
3β2 -Şu kim?- Fırat Ποιος είναι αυτός εκεί; Ο Φουράτ
3β3 -O ne? – silgi Τι είναι αυτό πιο εκεί; Σβήστρα
3β4 -Bu ne? –kedi Τι είναι αυτό; Γάτα
3β5 -Bu ne? –köpek Τι είναι αυτό; Σκύλος
3β6 -Şu kim?- Dilek Ποια είναι αυτή εκεί; Η Ντιλέκ
3β7 Şu ne? - bilgisayar Τι είναι αυτό εκεί; Υπολογιστής
3β8 Bu ne? – Araba Τι είναι αυτό; Αυτοκίνητο
3β9 O kim? – Annem Ποια είναι αυτή πιο εκεί; Η μητέρα μου
3β10 Şu kim? – Baban Ποιος είναι αυτός εκεί; Ο πατέρας σου

Αν έχετε απαντήσει σωστά στις δύο τελευταίες προτάσεις τότε τα πάτε πολύ καλά στο λεξιλόγιο, καθώς οι λέξεις Annem και Baban περιέχουν και προσωπικές καταλήξεις (θα τις δούμε αναλυτικά σε επόμενο μάθημα).

Η μετάφραση με τη λέξει «εκεί» (πχ στο 3β2: -Şu kim?- Fırat ,Ποιος είναι αυτός εκεί; Ο Φουράτ) εκφράζει στα ελληνικά την απόσταση που υποδηλώνει η αναφορική αντωνυμία Şu

Η μετάφραση με τις λέξεις «πιο εκεί» (πχ στο O ne? – silgi, Τι είναι αυτό πιο εκεί; Σβήστρα) εκφράζει στα ελληνικά την μεγαλύτερη απόσταση που υποδηλώνει η αναφορική αντωνυμία Ο.

Επομένως αν κάποιος από εσάς δεν το μετέφρασε με αυτό τον τρόπο έχει κάνει κατά το ήμισυ λάθος και καλό είναι να ξαναπροσπαθήσει!

Πιο μπροστά όμως κάντε επανάληψη στο μάθημα 6 όπου αναφερόμαστε στη χρήση των αναφορικών αντωνυμιών.

Ας δούμε και την άσκηση 3γ

Συμπληρώστε τους διαλόγους και μεταφράστε στα ελληνικά ότι δίνεται στα τούρκικα:

3γ1 Bu kim?                      Ποιος είναι αυτός
babam                        (ο πατέρας μου)

3γ2 Bu ne?                   (Τι είναι αυτό;)
Bu hastane            Νοσοκομείο

3γ3 Bu ne?                       Τι είναι αυτό;
Ağaç………………..(Δέντρο)

3γ4 Bu kim…………(Ποια είναι αυτή;)
Anneciğim          Η μανούλα μου

3γ5 Şu ne?                 Τι είναι αυτό εκεί;
gömlek       ..........(πουκάμισο)

3γ6 O ne?             Τι είναι αυτό εκεί;
meyve………………... ( φρούτο)

3γ7 Bu ne?…………… ( Τι είναι αυτό)
Kuş                         πουλί.

3γ8 Bu ne?…………… ( Τι είναι αυτό)
masa                       Τραπέζι

Αυτή η άσκηση εξέταζε το κατά πόσο έχετε καταλάβει τη χρήση της αναφορικής αντωνυμίας bu, şu, o ανάλογα με την απόσταση και πόσο καλά γνωρίζετε το λεξιλόγιο που έχουμε κάνει έως τώρα.

Πριν προχωρήσετε παρακάτω ελέγξτε τα λάθη που έχετε κάνει.  Στη συνέχεια ξαναδιαβάστε τη θεωρία και τις λέξεις στις οποίες υστερείτε και προσπαθήστε να ξαναλύσετε μόνοι σας τις παραπάνω ασκήσεις

2. Μόλις κάνετε την επανάληψη της θεωρίας των μαθημάτων 5 και 6 και ξαναλύσετε τις ασκήσεις προχωρήστε σε αυτή την παράγραφο!

Ερωτηματική Λέξη mı (Είναι;)

Πριν μάθουμε να ρωτάμε:  Αυτό είναι ……….; / Αυτός είναι …... ;
                                  (Βu/Şu/O……………….mI x3?)

ας πάρουμε την ερωτηματική λέξη mı (μi) που σημαίνει «είναι;»

για να εξηγήσουμε κάποια σύμβολα που θα χρησιμοποιούμε από δω και πέρα σε κάποιους τύπους γραμματικής:

Το γράμμα ι από τη λέξη mı πολλές φορές θα το δούμε γραμμένο ως 

mI x3

Το σύμβολο της γραμματικής που θα εξηγήσουμε εδώ είναι το x3 από το mI x3

Όταν σε τύπο γραμματικής συναντάμε το  x3 τότε σημαίνει πως το γράμμα ι της λέξης που προηγείται μετατρέπεται λόγω της φωνητικής αρμονίας (βλέπε Μάθημα 2) σε  -ı -u -i –ü, ανάλογα με το φωνήεν που προηγείται.

Έτσι στο τύπο mI x3 το ι του mı τρέπεται σε -ı -u -i –ü

Αυτό σημαίνει πως

α. αν το τελευταίο φωνήεν της λέξης που προηγείται της ερωτηματικής λέξης mı είναι -a ή -ı τότε η λέξη mı παραμένει mı 

π.χ.: Bu kıtap mı? (το τελευταίο φωνήεν της λέξης kıtap είναι το a οπότε η λέξη παραμένει mı)
Bu saksı mı? (το τελευταίο φωνήεν της λέξης saksı είναι το ı οπότε η λέξη παραμένει mı)

β. αν το τελευταίο φωνήεν της λέξης που προηγείται της ερωτηματικής λέξης mı είναι -o ή -u τότε η λέξη mı γίνεται mu

πχ.: Ο doctor mu? (το τελευταίο φωνήεν της λέξης doctor είναι το o οπότε η ερωτηματική λέξη γίνεται mu)
Hava soğuk mu? (το τελευταίο φωνήεν της λέξης soğuk είναι το u οπότε η ερωτηματική λέξη γίνεται mu)

γ. αν το τελευταίο φωνήεν της λέξης που προηγείται της ερωτηματικής λέξης mı είναι -e ή -i τότε η λέξη mı γίνεται mi

π.χ.: bu sandalye mi ? (το τελευταίο φωνήεν της λέξης sandalye είναι το e οπότε η ερωτηματική λέξη γίνεται mi)
Sınıf temiz mi? (το τελευταίο φωνήεν της λέξης temiz είναι το i οπότε η ερωτηματική λέξη γίνεται mi)

δ. αν το τελευταίο φωνήεν της λέξης που προηγείται της ερωτηματικής λέξης mı είναι -ö ή -ü τότε το mı γίνεται

π.χ.: Bu söför mü? (το τελευταίο φωνήεν της λέξης söför είναι το ö οπότε η ερωτηματική λέξη γίνεται mü)
Sınıf büyük mü? (το τελευταίο φωνήεν της λέξης büyük είναι το ü οπότε η ερωτηματική λέξη γίνεται mü)

Συγκεντρωτικά λοιπόν έχουμε




Σας φαίνεται δύσκολο;  Ίσως είναι στη θεωρία, αλλά μόλις το δούμε στη πράξη θα καταλάβετε πόσο απλό είναι!

3 Τι πρέπει να κάνω μέχρι το επόμενο μάθημα;

Να μάθω πως μετατρέπεται η ερωτηματική λέξη mI ανάλογα με την φωνητική αρμονία

4. Στο επόμενο μάθημα:

Θα μάθουμε να ρωτάμε « Είναι αυτό –ος -η…….. ;» και να απαντάμε με ναι ή όχι.
Θα κάνουμε ασκήσεις ρωτώντας « Είναι αυτό–ος -η …….. ;» 


 
ΤΩΡΑ ΞΕΡΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΚΑ © 2013 | Plantilla diseñada por Ciudad Blogger