Μάθημα 73: Δευτερεύουσες Προτάσεις (Ουσιαστικοποίηση)
Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2015
Στο σημερινό μάθημα θα δούμε το σχηματισμό των δευτερευουσών προτάσεων με ουσιαστικοποίηση στην ετεροπροσωπία.
Στο σημερινό μάθημα θα δούμε το σχηματισμό δευτερευουσών προτάσεων με ουσιαστικοποίηση στην ετεροπροσωπία. Δηλαδή θα δούμε πως θα πούμε: Εγώ θέλω εσύ να κάνεις κάτι, εσύ θέλεις εγώ να πάω κάπου, αυτός αποφάσισε να μάθουμε κάτι κτλ.
Σχηματισμός
Το υποκείμενο της κύριας πρότασης μπαίνει στην ονομαστική.
Το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης μπαίνει στην γενική πτώση.
Το ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης σχηματίζεται: Ρίζα + me/ma + κτητική κατάληξη + κατάληξη με την οποία συντάσσεται το ρήμα της κύριας πρότασης.
Ακολουθεί το ρήμα της κύριας πρότασης στο πρόσωπο και το χρόνο που θέλουμε να δηλώσουμε.
Ας θυμηθούμε πρώτα πως θα πούμε: Εγώ αποφάσισα να μάθω κινέζικα
Δηλαδή ας δούμε ένα παράδειγμα με ταυτοπροσωπία
Ben çince öğrenmeye karar verdim
Δηλαδή:
Ρήμα δευτερεύουσας πρότασης: öğrenmek
Παίρνουμε τη ρίζα και κολλάμε το -me και στη συνέχεια τη πτώση με την οποία συντάσσεται το karar verdim, δηλαδή τη δοτική: öğren + mek + e = öğren + me + y + e = öğrenmeye
(το k του mek γίνεται y)
Για να δούμε τώρα πως θα γίνει στην ετεροπροσωπία
Εγώ αποφάσισα εσύ να μάθεις κινέζικα
ben senin çince öğrenmene karar verdim
Δηλαδή:
Το υποκείμενο της κύριας πρότασης μπαίνει στην ονομαστική: ben
Το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης μπαίνει στην γενική: senin
Το ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης:
öğren + me + κατάληξη κτήσης 2ου ενικού προσώπου + πτώση με την οποία συντάσσεται το karar verdim =
öğren + me + n + e = öğrenmene
Tο ρήμα της κύριας πρότασης: karar verdim (αόριστος α΄προσώπου ενικού)
ben senin çince öğrenmene karar verdim
Το senin μπορεί να παραληφθεί. Το νόημα το καταλαβαίνουμε από τη κτήση στο ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης:
ben çince öğrenmene karar verdim
Φυσικά και το ben μπορεί να παραληφθεί. Το νόημα το καταλαβαίνουμε από την κατάληξη του κυρίου ρήματος:
çince öğrenmene karar verdim
Για να το δούμε σε όλα τα πρόσωπα:
Εγώ αποφάσισα αυτός να μάθει κινέζικα
(Ben) (onun) çince öğrenmesine karar verdim
Δηλαδή:
Το υποκείμενο της κύριας πρότασης μπαίνει στην ονομαστική: ben
Το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης μπαίνει στην γενική: onun
Το ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης:
öğren + me + κατάληξη κτήσης 3ου ενικού προσώπου + πτώση με την οποία συντάσσεται το karar verdim =
öğren + me + si + e = öğren + me + si +n+ e = öğrenmesine
*Ανάμεσα στην κατάληξη κτήσης γ ενικού προσώπου και στη δοτική αναπτύσσεται το n
Tο ρήμα της κύριας πρότασης: karar verdim (αόριστος α΄προσώπου ενικού)
(Ben) (onun) çince öğrenmesine karar verdim
Εγώ αποφάσισα εμείς να μάθουμε κινέζικα
(Ben) (bizim) çince öğrenmemize karar verdim
Το υποκείμενο της κύριας πρότασης μπαίνει στην ονομαστική: ben
Το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης μπαίνει στην γενική: bizim
Το ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης:
öğren + me + κατάληξη κτήσης 1ου πληθυντικού + πτώση με την οποία συντάσσεται το karar verdim =
öğren + me + miz + e = öğrenmemize
Tο ρήμα της κύριας πρότασης: karar verdim (αόριστος α΄προσώπου ενικού)
(Ben) (bizim) çince öğrenmemize karar verdim
Εγώ αποφάσισα εσείς να μάθετε κινέζικα
(Ben) (sizin) çince öğrenmenize karar verdim
Δηλαδή:
Το υποκείμενο της κύριας πρότασης μπαίνει στην ονομαστική: ben
Το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης μπαίνει στην γενική: sizin
Το ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης:
öğren + me + κατάληξη κτήσης 2ου πληθυντικού + πτώση με την οποία συντάσσεται το karar verdim =
öğren + me + niz + e = öğrenmenize
Tο ρήμα της κύριας πρότασης: karar verdim (αόριστος α΄προσώπου ενικού)
(Ben) (sizin) çince öğrenmenize karar verdim
Εγώ αποφάσισα αυτοί να μάθουν κινέζικα
(Ben) (onlarin) çince öğrenmelerine karar verdim
Δηλαδή:
Το υποκείμενο της κύριας πρότασης μπαίνει στην ονομαστική: ben
Το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης μπαίνει στην γενική: onların
Το ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης:
öğren + me + κατάληξη κτήσης 3ου πληθυντικού προσώπου + πτώση με την οποία συντάσσεται το karar verdim =
öğren + me + leri+ e = öğren + me + leri+n+ e = öğrenmelerine
*Ανάμεσα στην κατάληξη κτήσης γ πληθυντικού προσώπου και στη δοτική αναπτύσσεται το n
Tο ρήμα της κύριας πρότασης: karar verdim (αόριστος α΄προσώπου ενικού)
(Ben) (onlarin) çince öğrenmelerine karar verdim
Για να τα δούμε τώρα όλα συγκεντρωτικά:
(Βen) (senin) çince öğrenmene karar verdim
(Ben) (onun) çince öğrenmesine karar verdim
(Ben) (bizim) çince öğrenmemize karar verdim
(Ben) (sizin) çince öğrenmenize karar verdim
(Ben) (onlarin) çince öğrenmelerine karar verdim
Φυσικά με τον ίδιο τρόπο μπορούμε να πούμε:
Εσύ αποφάσισες να μάθω κινέζικα
(Sen) (benim) çince öğrenmeme karar verdin
Δηλαδή:
Το υποκείμενο της κύριας πρότασης μπαίνει στην ονομαστική: sen
Το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης μπαίνει στην γενική: benim
Το ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης:
öğren + me + κατάληξη κτήσης 1ου ενικού + πτώση με την οποία συντάσσεται το karar verdin =
öğren + me + m + e = öğrenmeme
Tο ρήμα της κύριας πρότασης: karar verdin (αόριστος β΄προσώπου ενικού)
(Sen) (benim) çince öğrenmeme karar verdin
Εσύ αποφάσισες ο Αχμέτ να μάθει κινέζικα
(Sen) Ahmet' in çince öğrenmesine karar verdin
Δηλαδή:
Το υποκείμενο της κύριας πρότασης μπαίνει στην ονομαστική: sen
Το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης μπαίνει στην γενική: Ahmet' in
Το ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης:
öğren + me + κατάληξη κτήσης 3ου ενικού προσώπου + πτώση με την οποία συντάσσεται το karar verdim =
öğren + me + si + e = öğren + me + si +n+ e = öğrenmesine
*Ανάμεσα στην κατάληξη κτήσης γ ενικού προσώπου και στη δοτική αναπτύσσεται το n
Tο ρήμα της κύριας πρότασης: karar verdin (αόριστος β΄προσώπου ενικού)
(Sen) Ahmet' in çince öğrenmesine karar verdim
ΠΡΟΣΟΧΗ
Σε όλα τα προηγούμενα παραδείγματα είχαμε πει ότι μπορούμε να παραλείψουμε το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης που μπαίνει στην γενική. Στο τελευταίο όμως παράδειγμα που έχουμε συγκεκριμένο όνομα ΔΕΝ μπορούμε να το παραλείψουμε.
Στο επόμενο μάθημα
Θα δούμε το σχηματισμό δευτερευουσών προτάσεων με ουσιαστικοποίηση στην ετεροπροσωπία σε όλες τις πτώσεις
3 σχόλια:
Ben çince öğrenmeye karar verdim
στα προηγούμενα μαθήματα μάθαμε ότι το ρήμα öğrenmek θέλει Αιτιατική στην προηγούμενη λέξη που είναι η ..çince. Υπάρχει και άλλος κανόνας που δεν είναι έτσι?
Έχετε δίκιο. Το ρήμα öğrenmek θέλει Αιτιατική. Στο συγκεκριμένο όμως παράδειγμα είναι όπως και στα ελληνικά. Όπως λέμε στα ελληνικά "μαθαίνω Τούρκικα" και όχι "μαθαίνω τα Τούρκικα" έτσι κάνουμε και στα Τουρκικά στη συγκεκριμένη περίπτωση καθώς έχουμε μια γενική έννοια.
Σας ευχαριστώ
Δημοσίευση σχολίου